For å endre tekststørrelsen, hold Ctrl/Cmd-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske

Digitalbyrået Arego

Digitale trender 2016

11 des
2015
Av: Silje Huglen Tillung
Kategori: Digital kommunikasjon

2015 går mot slutten. Desember blir fattigere og fattigere på dager - og foran oss ligger et nytt år med nye muligheter. Det er alltid interessant å forsøke å forutse hvilke trender som blir gjeldende for det nye året. Her er noe av det vi tror vi kommer til å se mer av i 2016:


Film

Få ting engasjerer like mye som film - både i sosiale medier og generelt. Vi tror flere og flere kommer til å se verdien av en god film med et spisset budskap i året som kommer. Et av Facebooks hovedmål er å bli nummer én på film, og for øyeblikket oppnår native Facebook-videoer stort engasjement. Vi tror brukerne vil fortsette å la seg begeistre.

 

At noe er "native" betyr for ordens skyld at videoen er lastet opp direkte - i dette tilfellet på Facebook, ikke lagt inn som link til f.eks. Vimeo eller YouTube.

 

Skjermdump fra Aregos egen film.

 

Innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring, eller content marketing, har vært et hett ord i bransjen lenge. Når en nasjonal aktør som VG slår seg sammen med Rema 1000 for å skape annonseinnhold som er forbløffende likt redaksjonelt innhold - hva blir det neste? I de fleste bransjer ansettes innholdsmarkedsførere over en lav sko - men det gjenstår å se om de klarer å skape nok relevant innhold.

 


Skjermdump fra VG.no

 

Mobil først

Responsive nettsteder er kommet for å bli. Om du skal fornye deg på nett i 2016 og velger en statisk løsning, er det på tide å få øynene opp for kundens hverdag. Vi håper - og tror - at flere kommer til å praktiske "mobil først": å møte kundene der de er, ikke hvor du helst vil møte de. Bare ta en titt på deg selv. Hva er det første du gjør om morgenen? Fyrer opp den stasjonære PCen din mens du møysommelig leser nyheter og oppdaterer Facebook? Eller multitasker du og scroller gjennom mobilen mens du hiver i deg en brødskive til frokost eller sitter på bussen på vei til jobb?

 

En kriserammet mediebransje

Mediebransjen har vært på vei nedover i en årrekke. De tradisjonelle papiravisene minker i opplag, regjeringen kutter i støtten og avisene må finne seg i å konkurrere med sosiale medier, bloggere og andre kanaler. Lite brukerorienterte løsninger tvinger brukere til å betale for ukes- måneds- eller årsabonnement for å lese de mest  "eksklusive" artiklene.

Kjære mediebransje: tilpass dere den digitale hverdagen og møt brukernes premisser!

Vi er for øvrig svært enige med alltid inspirerende Netlife Research som har skrevet flere utdypende blogginnlegg om nettopp den kriserammede mediebransjen.

 

Har nederlandske Blendle knekt koden som kan redde mediebransjen? Blendle har mer enn 400.000 brukere i Nederland, Tyskland og Østerrike.

 

Blogger

Det er vel ingen hemmelighet at noen av de mest innflytelsesrike aktørene faktisk er bloggere. Bedrifter og annonsører som forstår verdien av å la en blogger med spisset målgruppe reklamere for et produkt, har kommet langt. Det var ikke uten grunn at bloggnettverket "United Bloggers" tidligere i høst byttet navn til "United Influencers".

 

Hacking

Visste du at hacking er en tjeneste som nå kan kjøpes sporingsfritt på det store internettet? Vel, så langt er vi kommet - og da er det på tide å få øynene opp for sikre løsninger på nett.

Si din mening