For å endre tekststørrelsen, hold Ctrl/Cmd-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske

Digitalbyrået Arego

Digitalt fortrinn

29 sept
2014
Av: Roy Arne Fylkesnes
Kategori: Digital strategi

Sønnen min på 2 år sitter og spiller LEGO DUPLO en søndagsmorgen. Det er vel ikke utenkelig at han kommer til å kjenne igjen klossene fra spillet neste gang vi går i leketøysbutikken. At det nå kommer til å danne seg et skille, mellom de som holder fast ved de gamle metodene, og de som tar til seg de nye digitale metodene, bør etter min mening, ikke overraske noen.


En verden i endring

Vi som har jobbet med digitale løsninger de siste 5 årene har vært vitne til en forrykende utvikling både når det gjelder teknologien, omfanget, og ikke minst bruken av den. I dag ser vi på digitale kanaler og digitale enheter som en integrert del av livene våre.

 

At dette har snudd opp-ned på reklamebransjen og hvordan vi tenker business på har vel de fleste reklame- og forretningsfolk merket. Mange trykkerier har forsvunnet, aviser nedbemanner, og det er blitt mye vanskeligere å drive en liten sportsforretning i konkurranse med nettbutikkene og de nye prisappene.

Kunden har fått makt

Salg i dag er ikke det samme som det var. Før kunne du si akkurat det du ville, og kunden hadde ikke annet valg enn å godta det som sannhet. I dag er kunden blitt opplyst og han kan teste alt du sier.

 

Jeg har hørt fastleger omdefinere sin rolle som diagnoserer til å være bekreftende fagfolk som kan bekrefte at den diagnosen som pasienten allerede har funnet på nettet, er riktig eller i et sjeldent tilfelle, feil. Og jeg har hørt bilbransjen fortelle at kunder som før var innom 3 ulike forhandlere nå kun besøker 1,4 før de gjør et kjøp.

 

Det er på tide, etter min mening, at markedsføreren må bli ydmyk og forstå at man ikke lenger kan stå på toppen av fjellet og messe ut til folket. I dag er maktbalansen endret, og den som ikke spiller på kunden sitt lag, vil ikke lenger ha et lag å spille på.

Engasjer deg med kundene dine

Et stjerneeksempel på en bedrift som virkelig har forstått hvordan man kan bruke digitale tjenester for å få et konkurransefortrinn er LEGO. I tillegg til å rekruttere nye kunder gjennom gode digitale tjenester har de også overlatt store deler av innovasjonen sin til kundene sine gjennom nettstedet LEGO Ideas. Og det har vært bra for businessen deres. I september 2014 ble de verdens ledende leketøysprodusent.

Gi deg selv et digitalt fortrinn

Hvor god er bedriften din på det digitale? Føler du at dere utnytter potensialet? Selv stille vi oss dette spørsmålet regelmessig, og så gjør vi noe med svaret vi får. Vi har nemlig en strategi om å være litt smartere enn våre konkurrenter, slik at det er vi som rykker ifra, i hvertfall i denne omgang.

Si din mening