For å endre tekststørrelsen, hold Ctrl/Cmd-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske

Digitalbyrået Arego

Har reklamen mistet sin legimitet?

25 sept
2014
Av: Roy Arne Fylkesnes
Kategori: Digital markedsføring

Hvor ofte har du klikket deg vekk fra reklamepausen når du sitter og ser på TV? Opplever du reklame som inntrengene, repeterende og slitsom? For et år siden klistret jeg opp "Nei takk til uadressert reklame" på postkassen på tross av at min kone var interessert i tilbudene vi fikk. Ikke det at jeg har noe imot et godt tilbud, men da må reklamen treffe meg når jeg er mottakelig for den, og ikke mase hull i hodet mitt!


TV-titteren

Så her sitter jeg, alene i sofaen, med lyden slått av på TV-en, og surfer på nettbrettet mens jeg venter på at reklamepausen skal ta slutt. Det er som ventetiden på legekontoret, dødtid jeg helst vil at skal gå over så raskt som mulig; hvor er Bilmagasinet? Finner det ikke, ah båtmagasinet, second best, får holde...

 

Jeg sneik meg unna NRK-lisensen når jeg var ung, studielån strekker liksom ikke til slikt. Men når man har familie og er en voksen mann så må man gjøre plikten sin og betale lisensen. Jeg jubler ikke over å betale den, men det er utrolig hvor behagelig det er å være på denne kanalen. Det er så fredelig, ingen reklame...

 

Det er kanskje ikke like underholdende som de andre kanalene, men den gir meg virkelig kvalitetstid foran fjernsynet i de stundene jeg har sammen med den. Her finnes interessante dokumentarer og de litt eldre filmene de viser kan du være sikker på at er av god kvalitet. Og for en fantastisk app de har! Her kan du virkelig godte deg i kvalitetssendinger, eller få med deg dagsrevyen uten å måtte vente til neste sending og lide deg igjennom reklame før, imellom og etterpå.

De nye digitale kanalene

Og dette blir det bare mer av. Netflix, HBO Nordic. Betalings TV uten reklame. Du er sjefen og kan selv velge hva du vil se, når du vil se det og på hvilken måte, om det er i stuen på TV, på badet med mobilen, eller i sengen med nettbrettet (men husk for guds skyld hun ved siden av deg også).

 

Det eneste som mangler for at TV kanalene skal dø ut er den lettbeinte underholdningen i form av talkshow og andre underholdningstilbud som Idol osv. Disse høydepunktene som samler familier til faste ritualer. Pizza og Idol! Og disse er viktige lim i de tusen hjem, men klarer betalingskanalene å finne en løsning på dette så er jeg redd den tradisjonelle TV kanalene vil forsvinne på lik linje som videosjappen på hjørnet.

Autentisk innhold er bedre reklame enn reklame

Ja, så hva er det med NRK som gjør at jeg nå synes det er ok å betale de tusenlappene hvert år? Det er kvaliteten i innholdet. Usminket, ekte og relevant. Og det er etter min mening slik vår markedsføring må være også. Troverdighet kommer av autensitet, at det føles ekte og ærlig.

Skyt med rifle, ikke med hagle

Men om vi ikke skal mase på kunden, hvordan skal vi da nå kunden med innholdet vårt? Begynn der hvor han naturlig vil være, dersom han søker produktene dine. På båtmessen er det med stor sannsynlighet at du finner kunder som er interessert i båtrattet, båttoalettet og alle de andre tingene du selger for å gjøre båtfolket sin hverdag lettere.

 

På blogger som omhandler foreldre og barn så er det med stor sannsynlighet at du treffer kunder som er interessert i ditt nye superundertøy som er behagelig for barna å ha på og som tørker raskt. Og om du får en avis til å skrive om din fornøyde kunde og om hvordan nettopp ditt produkt løste hans problemer, da har du gjerne nådd målgruppen din på en troverdig måte over et stort geografisk område.

Troverdig og relevant innhold banker gørra ut av alt annet

Jeg tror at autentisk innholdsmarkedsføring kommer til å bli den store vinneren i tiden fremover. Og det er jo ikke så rart med tanke på at internett har gjort alt så gjennomsiktig og at ting sprer seg som tørt gress på sosiale medier.

 

En produsent kan ikke lengre lyve om kvalitetene på produktet sitt, da det kun skal en misfornøyd kunde, et videokamera og en internettlinje til for å spre tvil om produktet. Har du for eksempel fått med deg hvor lett det er å bøye i stykker den nye Iphone 6 Plus?

 

Som ledere, mener jeg at vi må se innover i eget hus og fjerne alle tvilsomme affærer i egen produksjonslinje, finne det som er ekte, som er kallet vårt, grunnen til at vi står opp om morgenen; kjærligheten til kundene våre og standheftigheten mot problemene vi løser for dem. Deretter må vi formidle dette til våre ansatte på en slik måte at de blir i stand til å oppleve det samme som oss. Og først da, når alle våre ansatte er med oss og deler visjonen vår, kan vi fortelle om det til kundene våre.

 

Da vil kommunikasjonen vår bli oppfattet som troverdig og relevant for målgruppen, helt av seg selv. Og med litt målrettet plassering slipper vi også å mase hull i hodet på dem!

Si din mening