For å endre tekststørrelsen, hold Ctrl/Cmd-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske

Digitalbyrået Arego

Hva er forskjellen på et reklamebyrå og et digitalbyrå?

24 mars
2016
Av: Roy Arne Fylkesnes
Kategori: Digital strategi

I en raskt skiftende verden kan det være krevende å følge med til en hver tid. Og sist man kjøpte en markedstjeneste så fantes det kansje bare en eller to tilbyder, men nå finnes det flere, og de kaller seg ulike ting..


Det er lett å bli forvirret; reklamebyrå, markedsbyrå, kommunikasjonsbyrå, profileringsbyrå, webbyrå, digitalbyrå, PR-byrå, grafisk byrå, og de fleste overlapper hverandre på flere områder. Så hvem skal du velge?

 

Definer hva som er mest kritisk for salgene og markedsføringen din

Mitt råd er at du først finner ut hva det er du trenger og hvor mye de ulike behovene veier i forhold til hverandre. Har selskapet ditt ett sterkt behov for å være god på de digitale flatene vil det være naturlig å sjekke ut digitalbyråene og webbyråene først. Men noen av reklamebyråene og kommunikasjonsbyråene er også svært gode på digitale flater, så de bør ikke utelukkes.

 

Dersom behovene dine er mer av en generell art, som ny profil, ny kommunikasjonsstrategi, nye brosjyrer og nytt nettsted, kan det være lett å tenke one-stop-shopping hos ett reklamebyrå. Men hvilke fordeler gir egentlig dette deg i en kompleks markedssituasjon hvor de ulike kanalene er svært ulike hverandre?

 

Jeg mener det er ingenting i veien for å velge ett PR-byrå til kommunikasjonsstrategien, et reklamebyrå eller et grafisk byrå til profilen og brosjyren din, og ett webbyrå eller et digitalbyrå til nettstedet. Fordelen er at alle disse må bevise at de duger for deg, så du kan forvente fullt fokus.

Kompetansesammensetning er viktigere enn hva byråene kaller seg

Om du har en strategi om å gjøre mest mulig hos ett byrå, eller å shoppe hos flere, er mitt råd at du ser på sammensetningen av kompetansen til byråene målt opp mot behovene dine.

 

Har for eksempel digitalbyrået nesten utelukkende teknologer med seg er det en fare for at de ikke er så god på den kritiske kundekommunikasjonen din, men dersom dette allerede er noe du har god kontroll på, og har tyngre teknologiske behov, vil det være en perfekt match med ett mer teknologisk dreid byrå.

 

Har dere derimot ett bredere behov vil det, etter min mening, være avgjørende at byrået også har gode konsulenter innen kommunikasjon og markedsføring med seg.

 

Referanser forteller mye

Etter at du har kartlagt kompetansen til de ansatte i byrået er det på tide å se på tidligere arbeider. Holder de den standarden du ønsker? Er det viktig for deg at de er fremoverlente og nytenkende? Og har de løst lignende utfordringer som det du har tidligere? Det siste spørsmålet er ikke avgjørende, men det kan bidra til å gjøre investeringsnivået ditt litt lavere.

Ofte ser man noe man liker veldig godt blant referansene, og det er ofte ett godt tegn på at man skal gå i dialog med det byrået.

 

I tillegg til det man ser, så er det også viktig å undersøke opplevelsen til referansekundene. Det er ingenting i veien for å ringe markedsansvarlig eller daglig leder til en av kundene til byrået og forhøre seg om leveransen. Når man tenker seg om så er det jo nærmest som en ansettelse og man bruker ofte ordlyden; jeg har skaffet oss et byrå som skal gjøre jobben for oss.

 

Ikke glem at man skal jobbe SAMMEN med disse folka

Vel så viktig som alt det overnevnte, mener jeg at kjemien og opplevelsen du får sammen med de ansatte i byrået, er svært viktig for en suksessrik leveranse. Opplever du at de forstår de deg? At de skjønner utfordringene dine, og at de har ett sterkt ønske om å hjelpe deg?

 

Jeg er overbevist om at så lenge den generelle kompetansekvaliteten og kompetansesammensetningen er rett for deg, så er det den menneskelige kjemien som avgjør om resultatet blir bra, eller svært bra.

 

Siden det er vanskelig å vite dette i forkant av ett byråvalg så kjenn etter hvordan de ulike kunderådgiveren får deg til å føle deg. Sjekk også ut bloggen, facebooksiden og de andre arenaene byrået er aktive på, for å få ett inntrykk av personligheten til byrået.

 

Konklusjon

Jeg håper disse innspillene kan hjelpe deg å velge de rette byråene. Tenk gjerne på det hele som en matchmaking. Du må finne en partner som har de rette egenskapene, som tenker litt som deg, men som også tørr å utfordre deg. Lykke til med valg av byrå!

Si din mening