For å endre tekststørrelsen, hold Ctrl/Cmd-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske

Digitalbyrået Arego

Hvorfor Google Analytics data kan være misledende

01 juli
2015
Av: Borghild Vikøyr
Kategori: Nettsteder

Data samlet hos Google Analytics kan være misledende på grunn av «spam»,som kan påvirke dine handlinger ved at de er basert på falsk grunnlag. 


Google Analytics er en web analytisk tjeneste som er et av de beste verktøyene for å analysere trafikk og bruk av websider. Dette verktøyet kan hjelpe websiden din med å bli mer synlig, mer effektiv og mer lønnsom. Men de analytiske dataene kan være misledende på grunn av «spam», såkalt søppelpost.

 

Din Google Analytics konto kan bli offer for «referrer spam», som kan påvirke dine handlinger ved at de er basert på falsk grunnlag. Først og fremst bør betydningen av «referrer» forklares. I Google Analytics er dette et navn som er sendt videre når en nettleser navigerer fra en side til en annen gjennom HTTP header, og er normalt en indikasjon på hvor brukeren kommer fra.

 

Dette navnet kan imidlertid bli endret til hva som helst, og noen vil bruke denne sjansen til å promotere en side. Denne promoteringen kan ende opp i dine data og en av målene er å få deg til å klikke på lenken til denne «referrer» siden.

 

Det er i hovedsak to typer av slik søppelpost:

  • «Ghost referrals»
  • «Crawlers»

Førstnevnte er nok den verste av sorten og det er fordi den faktisk ikke besøker siden din i det hele tatt. Den lager et falsk besøk direkte rettet mot Google Analytics som blir lagt til som et besøk i dine rapporter. Dette kan være av typen «referral» eller direkte, men kan også dukke opp som søke ord.

 

«Crawlers» er roboter(«bots») som besøker siden din som normalt ønsker å indeksere innholdet. Noen er godartet, slik som Google som indekserer for at brukere skal kunne finne siden din. Andre vil få deg til å klikke på lenken med onde intensjoner som å spre virus eller trojaner eller mindre onde intensjoner som å øke trafikken til sin egen side.

 

Derfor er det viktig at man er skeptisk og ikke klikker på noen lenker i Google Analytics med mindre man er sikker på kilden. Et grundig søk på Google på kilden er anbefalt, hvor man også her bør være forbeholden med å klikke seg inn på lenker i resultatet.

 

Hvordan påvirker de dataene dine?

Besøk i Google Analytics vil da øke tilsynelatende og påvirke forskjellige utregninger og matriser, slik som mål og konverteringer. Dette er gjerne resultater som utgjør en del av grunnlaget for handlinger man vil foreta seg vedrørende nettsiden sin.

 

Det er mange forslag til løsningen ute på nettet for å fjerne og hindre søppelposten. I bunnen av artikkelen legger vi ved lenker til 3 sider som går grundig til verks med å forklare problemene og løsninger.

 

De som kommer frem som effektive er:

  • «Valid Hostname Filter»
  • «Campaign Source Filter»
  • Google Analytics Admin Setting «Exclude all hits from known bots and spiders”

Det er anbefalt å benytte de 3 metodene over, men også viktig å bevare rå dataene i et «view» i Google Analytics for å kunne oppdatere seg på ny søppelpost kilder.

 

Her er lenkene:

http://viget.com/advance/removing-referral-spam-from-google-analytics

http://www.analyticsedge.com/2014/12/removing-referral-spam-google-analytics/

http://www.ohow.co/what-is-referrer-spam-how-stop-it-guide/

Si din mening