For å endre tekststørrelsen, hold Ctrl/Cmd-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske

Digitalbyrået Arego

Refleksjoner rundt bruk av bildekaruseller

05 aug
2015
Av: Borghild Vikøyr
Kategori: Nettsteder

Bildekaruseller er et populært innslag på de fleste nettsteder, men man bør gjøre seg mange tanker rundt om man har behov for en bildekarusell. 


Grunnen er at det har kommet frem statistikk på at bildekaruseller er ikke så effektive som man vil tro, og at de faktisk kan bli ignorert av brukere som tar det for å være reklame.

 

Erik Runyon sin bloggpost rundt nettopp denne statistikken viser at bare 1% av de besøkende i undersøkelsen klikket på et bilde i en bildekarusell og de færreste klikket seg forbi det første bildet.

 

Jakob Nielsen fra Nielsen Norman Group utførte en undersøkelse i brukskvalitet (usability) og fant at små promoteringsbokser og store bildekaruseller med automatisk rotasjon blir ignorert. Brukerne fant det faktisk irriterende at de ikke hadde kontroll på nettstedet.

 

Brad Frost har en god bloggpost om disse punktene med forslag til løsninger, hvis man ikke kommer utenom bruk av bildekaruseller.

 

Vi vil prøve å summere opp noen av løsningsforslagene under:

  • Vurder ett statisk bilde med et konkret budskap
  • Ikke putt viktig informasjon for nettsiden i karusellen
  • Ved karusell; la brukeren ha kontroll over roteringen
  • Ved karusell; bruk informative og meningsfulle betegnelser(labels) for rotering mellom bildene

Si din mening