For å endre tekststørrelsen, hold Ctrl/Cmd-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske

Digitalbyrået Arego

Søkemotoroptimalisering i forretningsstrategi

02 nov
2014
Av: Roy Arne Fylkesnes
Kategori: Digital strategi

Undersøkelser har lenge fortalt oss at flere og flere bruker nettet og søkemotorene til å orientere seg før de går til innkjøp av en vare eller tjeneste. Det kan derfor være en tanke å ikke bare jobbe med søkemotoroptimalisering isolert, men heller la synlighet i søkemotorer integreres i din forretningsstrategi.


Hva skjer når en gründer skal velge firmanavn i dag? Etter å ha funnet det geniale navnet, undersøker gründeren om navnet eksisterer som domenenavn, gjerne før hun sjekker om navnet er ledig i Brønnøysundregistrene. Dersom domenenavnet er opptatt, må hun vurdere om hun skal forsøke å kjøpe domenenavnet, om det finnes alternative domenenavn som vil fungere, eller om hun må finne et nytt firmanavn. Så mye betyr tilstedeværelse på nett for mange oppstarts bedrifter i dag.

 

Men hva om vi samtidig kunne ha økt sjansene for at det første som møtte potensielle kunder når de søkte etter produktene og tjenestene hennes, var hennes firma? Ved å ta det vi vet om søkemotoroptimalisering og implementere dette også i valg av firmanavn, så øker vi sjangsene for at nettopp dette kan skje.

 

La oss si at hun skal starte en turist virksomhet. Området hun operer i er et yndet turistmål, så stedsnavnet er kjent. Hennes målgruppe er hovedsakelig bokmåltalende utenfra og vi vet en del om søkefrasene de bruker. Da kan vi utforme både firmanavnet og domenenavnet etter disse søkefrasene. Vi kan derfor velge å kalle firmaet "Voss klatreturer" i stedet for "High Peak Adventures" eller "Kjersti's tur- og opplevelsessenter".

 

Ja, navnet er kjedeligere, og kanskje det ikke klarer å trekke til seg de mest trendy i målgruppen til å begynne med. Men dersom "Voss klatreturer" også klarer å levere de gode klatre opplevelsene så vil merkenavnet begynne å bygge de rette assosiasjonene selv med et litt kjedelig navn. "Skal du på klatretur på Voss? Da må du gå til Voss klatreturer, de vet om de beste klatreløypene og de tar seg av alt det praktiske til den minste detalj, slik at du får mest mulig ut av turen. Det koster litt, men det blir dobbelt så bra! Verdt hver krone spør du meg..." Da blir navnet mindre viktig, og det viktigeste var kanskje at flest mulig fant henne i første omgang og prøvde henne slik at hun kunne begynne å, nettopp, bygge merkevaren sin.

 

Dersom Kjersti fortsetter med denne tankegangen og velger å investere i et søkemotor optimalisert nettsted, og bruker digitalrådgivere for å sikre seg at prinsippene rundt søkemotoroptimalisering også blir fulgt i resten av den digitale markedsstrategien sin, så er sjansene store for at hun vil oppnå et digitalt fortrinn når potensielle kunder bruker søkemotorene for å orientere seg i markedet før de velger leverandør. Og det gjør jo de fleste av oss, hver dag...

Si din mening